Crewsaver Crewfit 165N Sport - Black

Ej i lager
Artikel
NAU-112265

Fler färgalternativ

Special Price 1 298,00 kr Regular Price 1 385,00 kr

Är du trött på att uppblåsbara västar trycker på nacken? Då skall du prova en 3D väst från Crewsaver! De är lätta och vilar på ryggen istället för i nacken.

Modellerna har en fantastisk design. Crewfit-serien är de första automatiska flytvästarna på marknaden som erbjuder en säker, stilren, bekväm och prisvärd lösning för regelbundet fritidsbruk på segel och motorbåtar. 

Storlek: passar 40-150 kg med bröstmått mellan 70 och 155 cm
Aktiveringssystem: UML Pro Sensor Automatisk uppblåsningsmekanism (gaspatron 33 g CO2)
Bärförmåga 150N
Löstagbart grenband

Oavsett om din räddningväst löst ut eller inte måste den kontrolleras en gång om året. Även om uppblåsbara räddningsvästar är mycket säkra, innehåller de delar som gaspatron, ventiler och diverse stift som alla måste fungera för att västen ska göra nytta när du hamnar i vattnet. Genom att regelbundet låta inspektera räddningsvästen håller du dig på den säkra sidan.

Egen inspektion

Du kan själv utföra en förenklad årlig inspektion av din uppblåsbara flytväst. Följ vår steg-för-steg-guide nedan. Om något verkar oklart rekommenderar vi att du vänder dig till närmaste återförsäljare. Guiden gäller generellt för de fabrikat vi själva lagerför, dvs. Baltic och Crewsaver.

  1. Kontrollera selen
    Selen, dvs. remkonstruktionen som håller fast flytvästen på kroppen, måste vara hel och inte innehålla revor eller spruckna sömmar. Kontrollera även spännet så att det är helt och fungerar.
  2. Se över reflexerna, visselpipan och munventilen
    Öppna västen och ta ut den gula uppblåsbara delen. OBS! Notera hur västen är förpackad, för lättare återpackning efter kontrollen. Kontrollera så att alla reflexer sitter på plats och inte är på väg att lossna. Testa visselpipan som sitter i den gula fickan. Öppna locket på munventilen (röd/orange) och kontrollera att den är hel.
  3. Blås upp västen
    Använd munventilen för att blåsa upp räddningsvästen så att den är helt fylld med luft. Trycket ska vara högt. Placera västen i rumstemperatur i 24 timmar och kontrollera sedan att västen hållit trycket. För att släppa ut luften igen öppnar du locket på munventilen, vänder locket upp och ned, och använder det för att trycka på backventilen som sitter i mynningen.
  4. Kontrollera gaspatronen
    Skruva loss patronen från utlösaren och kontrollera att den inte är perforerad. Väg den och kontrollera att vikten stämmer överrens med den som anges längst ned på patronen. Skillnaden får vara max +-2,0 g!. En vanlig vikt som anges för 33g-patroner är 140 g. Patronen får då alltså väga max 142 och minst 138 g.
  5. Kontrollera stift och datum
    På utlösaren sitter ett grönt stift. Se till att det inte sitter löst. Kontrollera datummarkeringen på cartridgen. Datumet anges som t.ex. "expdate 0409" (april 2009). Om datumet gått ut måste cartridgen bytas. Skruva tillbaka gaspatronen på mekanismen.
  6. Återpackning
    Vik ihop västen så som den var vikt när du packade upp den. Snöret för manuell uppblåsning måste löpa fritt så att du kommer åt det på västens utsida. Mer detaljerade instruktioner finns i västens manual.

När du packat ihop din väst är den färdig att användas igen. Observera att stegen ovan kan skilja sig mellan fabrikaten och modellerna, så ta hjälp av manualen när du utför kontrollen. De märken vi lagerför har även sina egna guider:

Här har vi samlat några av de vanligast förekommande frågorna vi får. Självklart går det bra att kontakta oss per telefon eller e-post om din fråga inte finns med nedan. Våra öppettider ser du till höger. Om du har möjlighet, besök oss gärna i vår butik!

 

Jag väger precis på gränsen mellan två viktklasser. Vad ska jag välja?
Viktklassningen i kg är ett riktmärke för att man ska välja rätt storlek. Inom samma klass (50, 100 resp. 150 Newton) har alla västar tillräcklig flytkraft för att uppfylla kraven på flytförmåga med hänsyn till den aktuella vikten. Däremot får en väst inte vara för stor. Du bör alltså välja den väst som har bäst passform. Detta är särskilt viktigt när du väljer barnflytväst!

 

Varför finns det inte flytplagg (50 N) i mindre viktklasser än 30 kg?
Barn som väger under 30 kg ska ha en räddningsväst. Simkunniga som väger över 30 kg kan använda flytplagg.

 

Hur mycket "vattenstänk" (regn etc.) tål en uppblåsbar räddningsväst?
Uppblåsbara räddningsvästar är konstruerade för att tåla regn och vattenstänk. Crewsavers modell Crewfit 150N använder mekanismen "Hammar" som löser ut på vattentryck ett par dm under ytan. Baltics modeller med "United Molders" löser ut i kontakt med vatten.

 

Hur sköter jag min uppblåsbara räddningsväst?
Uppblåsbara räddningsvästar ska ses över minst en gång per år. Det enklaste är att lämna in den på service hos oss på Kommendörsgatan 26 i Stockholm. Du kan även göra vissa saker själv:

  • Blås upp västen manuellt med det inbyggda blåsröret och kontrollera att den är tät
  • Byt ut gaspatronen om den inte håller trycket (vissa västar har indikator, på andra måste patronen vägas)
  • Byt ut uppblåsningsmekanismen om den är för gammal

Observera att proceduren skiljer sig mellan fabrikaten. Ta därför alltid hjälp av manualen i första hand!

Med eller utan säkerhetssele - vad ska jag välja?
En räddningsväst med inbyggd säkerhetssele har en kraftig selkonstruktion med uttag för att kunna fästa en livlina (säkerhetslina). Andra änden krokas fast vid lämplig fästpunkt på båten. Räddningsvästar utan säkerhetssele har inget uttag - helt enkelt för att selkonstruktionen inte håller för att bära en vuxen persons vikt.

En väst med säkerhetsele är en extra säkerhet om man t.ex. är ute mycket på öppet vatten och i hårt väder. Vi rekommenderar därför alltid att välja en väst med säkerhetssele eftersom det är det säkraste alternativet.

Flytkraften

Flytvästar delas upp i olika Newton-klasser och antalet Newton (N) divideras med tyngdkraften för att få bärförmågan i kg. T.ex. ger seglarvästarna, som tillhör 50 N-klassen, ca 5 kg i bärförmåga vilket räcker för att hålla en vuxen person flytande med god marginal. En seglarväst orkar dock inte vända personen till ryggläge. Då behövs en Räddningsväst, med 100-150 N lyftkraft.

I flytvästen anges ibland två newtonvärden, ett för den faktiska bärförmågan och ett för klassningen. T.ex. kan en väst som tillhör 100 N-klassen ha 40 N i bärkraft. Anledningen är att man tar hänsyn till personens vikt, och därefter hur mycket flytkraft som behövs för att flytvästen ska uppfylla kraven för klassningen. T.ex. gäller för räddningsvästar att västen ska klara att vända en icke-simkunnig person till ryggläge och hålla henne flytande. Flytvästen innehåller då så mycket flytelement att den klarar uppgiften för den personvikt den är avsedd för.

Den obligatoriska CE-märkningen på flytvästar visar att de är testade och godkända enligt EUs regler.

När det gäller icke-uppblåsbara flytvästar gäller generellt att man främst ska välja väst efter storlek och inte enbart på vikten. En illa åtsittande flytväst gör ingen nytta, och eftersom den relativa bärförmågan är samma inom klasserna bör man byta storlek även om man ligger inom viktgränserna.

50 N

För simkunniga från 30kg och uppåt. Håller en vuxen person flytande med god marginal. Vänder inte personen till ryggläge. Se SeglarvästarFlytvästar för vattensportFlytkläder.

100 N

Stor krage och flytelementen koncentrerade till framsidan vilket ger god vändförmåga. 100N-västar är lämpliga för både simkunniga och icke-simkunniga personer. Se Räddningsvästar t.ex. Helly Hansen Navigare Comfort.


150 N

Uppblåsbara räddningsvästar med god vändningsförmåga. Gaspatron på 33 g, manuell och/eller automatisk uppblåsning. Rekommenderas för simkunniga över 40 kg då den inte har någon bärförmåga när den inte är uppblåst.


275 N

Uppblåsbara räddningsvästar med oslagbar vändningsförmåga. Gaspatron på +33 g, manuell och/eller automatisk uppblåsning. Rekommenderas för simkunniga över 40 kg då den inte har någon bärförmåga när den inte är uppblåst.

Mer information
Kan endast köpas i butik Nej
Vi hittade andra produkter du kanske gillar!